30 July 2017

Tak habis2 kisah Alif Aziz ni

Assalamualaikum....

Saya tak layan sangat port pasal artis ni...tapi yang latest meletup ni, sampai penuh timeline, tertanya2 gak sapa yang worth the paper to put him on a front page.

Siap seharian sabtu skodeng sapa .. dalam2 lesu hadap cikgu mengajar kat depan. Dan jujur, baru tau ramai rupanya nama Alif dalam Malaysia ni, celebrity la maksudnya. Dan ada 1 page ni memang lawak statement dia :




Hahahah..sila jangan tersilap hokei. Kitorg sampai tersalah2 Alif Satar ni dengan Aziz Satar 😂😂😂😂😂😂😂.

Bab dia dan perkahwinan dan kisah karaoke itu, hanya dorang yang tahu. Yang penting, Allah ada. Betul salah insyaAllah akan nampak nanti. Kita orang luar jangan terlebih bagi pressure. Yang penting doakan moga anak2 kita Allah tak duga jadi suami yang tak jujur, atau isteri yang terumbang ambing kerana tiada didikan suami, atau nauzubillah perempuan yang sudah hilang kehormatan dan harga diri, tidak tahu yang mana halal dan haram. Nauzubillah.

Jomlah doa je. Moga tak kena pada kita. Dan doakan yang baik2 untuk semua Alif yang ada.

10 July 2017

I made a mistake..terribly

Assalamualaikum..


I have many regrets .. for mistakes I did in the past.

And recently was made yesterday.

Scolded Imani, and raised my voice and worst - I was overracting by asking her to leave the house. Seriously, though I did apologize before we went for sleep, the regret is still fresh. And the wound. And I bet, Imani has the worst impact of it.

It was my first blow, and I vow it will be my last.

I made the mistake of pampering my kids to the extend they no longer appreciate small things. I made the mistake of expecting perfection until my own kids keeping their thoughts to themselves. I made the terrible mistake to pass my frustration on them, for their minor mistakes, when the truth was, I am disappointing with myself.




7 July 2017

It's the 10 Years Blessed

Assalamualaikum...

One of the good things Emak taught us , was to always show your appreciation to people, in every possible way you could. And I made it compulsory to live up to that expectation , most of the time by action and least by a simple message (or whatsapp - 💢).

And today merit special attention among st all. The 10th Anniversary with my forever roommate. It's the big 10!!!! 

Untuk Hasif :

I memang teruk with perkataan. Dan tidak boleh susun ayat secantik susunan bahasa yang selalu you buat. Terlalu banyak untuk diucapkan terima kasih. Terlalu banyak untuk dipohon ampun dan maaf.


10 tahun kot kita sama-sama, banyak tak hengat benda kita buat , dan dalam banyak-banyak tu, ada significant events dan statements yang memang I rasa - well, I tak tahu apa yang I rasa. Mixed feelings.


Masa kita nikah, tradisi nya orang selalu buat, untuk upacara batal sembahyang dan serah mas kahwin, suami akan bagi isteri. Masa kita, you minta Mama yang buat.

And do you remember what you said?

Ini Mama I, sekarang Mama you juga. Biar Mama pakaikan, sebab ini 2 wanita yang I akan jaga sampai mati.
 Do you know how much this meant to me , anak yatim piatu,  tak dak mak bapak, tumpang kasih Ibu je, and suddenly I have you, Ibu, Mama dan Tok Cik? Alhamdulillah.

Really Hasif : you gave me new life.

Imani was 3 days old, dan kita duduk di Bukit Mahkota masa ni dengan Pol.

Ingat apa you cakap?

Hi anak babah...nasib comel macam babah. Esok besar cantik macam babah, pandai macam mama, tolonglah kahwin anak raja.

And yet, she was only 3 days old 😉😉. 

Your high level thinking and deduction - scary.

Masa I pregnantkan Harith, Doctor minta buat detailed scan and tetiba bagi diagnosis - yang buatkan I menangis berhari-hari. Siap remarks to consider termination of pregnancy. Sangat banyak test, scan...i pun dah tak tahu which present what.

You tak mengalah, kita janji simpan sama2 dan serahkan pada Allah. 9+ challenging months. Only us, and the doctor and Allah knew.

You cakap : Apa2 pun jadi, macam mana pun Allah nak bagi, percaya pada Allah. Jangan fikir bukan2. Kita boleh buat ni sama2.

Alhamdulillah, its a miracle. And see how Harith turns out now. Haha.

Your trust and faith : thank you.

Ini masa Hanif, kita suka2 pergi normal check up lepas makan paru goreng favorite, tetiba doctor terus suruh duduk. Darah dah sampai 200.

Malam tu juga, I dah tak sedar betul2 apa jadi, tapi ingat untuk pesan Dr Seri suruh you kahwin lagi, pastikan lebih cantik dan baik dari I untuk jaga you dan anak2.

Dan ayat pertama you cakap lepas I sedar dari emergency Czer - alhamdulillah you dah bangun. Then you turned to Dr Seri : Alamak Doc, cancel la saya boleh kahwin lagi?
                                          Your level of confidence - not funny.Huh.

Ini raya terakhir kita dengan Mama. Masa ni lepas you salam peluk Mama, I salam you.

Dan you cakap :

You are exactly like Mama. Always about me. About the kids. I mintak sangat Allah balas syurga.

You tahu kan apa yang paling seorang isteri nak? Doa ikhlas dari seorang suami. Nothing else Hasif. Seriously. Doa dan redha you.

And you gave me one, and many. Terima kasih. 


I have many other statements and events, which I chose not to share publicly here, just enough what have been said : just to let you know how much your words, actions and by your own existence, filling up all the gaps and insecurities that exist and tend to root before you. 

You have completed me, in so many ways unthinkable.

Doa ikhlas dari hati : semoga ikatan hati ini barakah sehingga ke akhir. Semoga Allah balas segala pengorbanan you dengan sebaik-baik balasan di akhirat nanti.

Happy 10th Anniversary Hasif Mohd Nakhaie. Moga yang indah2 sahaja untuk kita dan anak-anak.

Amin.


6 July 2017

1 Syawal 1438 H

Assalamualaikum...

Syawal kali ni, giliran rumah menantu i.e my lovely kampung Ijok tercinta. Kisah sebenarnya, daripada mula kahwin jadual kitorang adalah:subuh sampai sebelum zuhur rumah pertama, pas zuhur ke asar umah kedua, dan pas asar sampai malam rumah ketiga.

Rumah pertama, kedua dan ketiga gilirlah : sama ada Ijok dengan ibu, atau Kajang dengan mama atau Keramat dengan Tok Cik. Penat kan. tapi tak apa, sebab lepas tu dari raya kedua sampai abis cuti raya confirm akan lepak Ijok sampai muntah nasi.

Hahahahahah.

Love you Hasif. Sangat baik hati. Tak pernah berkira. Terima kasih!!!!

Jadi...raya orang Jawa..ada salam atau badan. Beratur la panjang berjela ikut giliran umur, berlutut dan salam sorang2. Kalau adik beradik 10 orang memang masaklah nak salam 10 * 2 ( suami & isteri ).Kalau kahwin 3 darab la 3 orang. By the time habis salam, semput.


Ibu dan Pak Andak - nasiblah ada adik boleh jaga ibu kat kampung, kalau jenis macam abang kakak yang asik nak kerja di bandar, sian Ibu tak ada kawan. Tenkiu Pak Andak Jepun. 


Bila suh bibik amik gambar, sengetla, tak ada kepala la, tak terang la..sakit jiwa.

 L - R - K Long, Wafeeq, Haqeem dan Bol

L - R - Weena, Pol dan Shamil

L - R - Muadz, Fatin, Fatrah, Gow dan P Lang

Boys in the family

Girls in the family

Alhamdulillah - the grandchildren , 10 semuanya setakat ini. Moga besar soleh dan solehah.

Gambar kitorang yang tak ada kan. Asal nak ambil gambar je, dah lari ke laut anak2. Sorang dengan makanan je, sorang dengan bunga api je, sorang asik kira duit. Sila la letak nama anak2 kitorang ikut perangai tu.

Gambar di Keramat dan Kajang tak sempat snap. Ada gambar dengan abah, tapi tak nak upload. Haha. Nanti Mokde kata nak lawan gambar dia pulak.

And yes, tahun ni 1st raya tanpa Mama dan sangat sedih. Alfatihah untuk abah, emak, mama, bang chik dan semua ahli keluarga yang pergi dahulu sebelum kita.

Amin.










INFO : Harga Pakej Bersalin

Assalamualaikum...

Lately ni ramai yang tanya harga maternity pakej di PCMC. Heran gak sbb (1) rasa tak keje di spital dan (2) dah 4 tahun kot tak bergelumang dengan dunia mengandung dan bersalin dan pantang dan gemuk tak kurus2.

Untuk hospital swasta , kalau berkemampuan. Tapi secara jujurnya, servis di hospital kerajaan bagus. Cuma ramai sangat pesakit dan kesian doctor dan nurses sebab ratio pesakit dan doktor tinggi kot. Jadi kalau ada kemampuan lebih atau company bayar, silalah pergi swasta.

Jadi...nah amik. Sila buat perbandingan. Disclaimer : harga ini untuk 2016, jadi mungkin akan ada berbeza sedikit untuk 2017.



Pantai Hospital Kuala Lumpur (Bangsar) Delivery Packages


Normal/Vaginal: 5,040 - 7,200 (deposit 6,000)
Cesarean (C Section): 11,520 - 14,400 (deposit 12,000)
Water birth: 9,000 - 11,000 (deposit 8,000)
By TheAlmostHouseWife.com 

Normal Delivery
No drugs, 1.5 Days (Single Room) — RM5,000
Epidural, 3D2N (Single Room) — RM7,500
Epidural, 4D3N (Double Room) — RM9,000
By EasyLiving.my 

Cesarean Delivery
3D2N (Single Room) — RM14,300
With Bilateral Tubal Ligation, 3D2N (Single Room) — RM11,600
By EasyLiving.my 

Emergency Cesarean Delivery
Gas & Epidural, 5D4N (Single Room), Baby in Photo Therapy for 3 Days — RM17,000
By EasyLiving.my 

Questions on maternity packages in Pantai Hospital Kuala Lumpur:


Gleneagles Kuala Lumpur 


Normal/Vaginal: 5,000 - 7,500 (deposit 5,000) 
Cesarean (C Section): 8,000 - 11,500 (deposit 8,000) 
Notes: This cost excludes any type of complications. This does not constitute a package and may vary with room type and other arising medical conditions.
By TheAlmostHouseWife.com 



Normal Delivery
No drugs, 2D1N (Executive Suite) — RM6,500

By EasyLiving.my 

Emergency Cesarean Delivery
Epidural, 3D2N (Single Room) — RM16,000

By EasyLiving.my 


Questions on maternity packages in Gleneagles Hospital Kuala Lumpur:

Sunway Medical Centre Maternity Package
Normal/Vaginal: 5,000 - 8,000 
Cesarean (C Section): 10,000 - 12,000 
Notes: 20% discount offered on hospital charges on all types of deliveries (excluding specialist fees), valid until December 2016. This discount is applicable to self-pay cases only.
By TheAlmostHouseWife.com 


Normal Delivery
No drugs, 1D (Single Room) — RM5700
No drugs, 2D1N (Single Room) — RM6,900
By EasyLiving.my 


Cesarean Delivery
4D3N (Single Deluxe Room) — RM13,000
By EasyLiving.my 


Emergency Cesarean Delivery
3D2N (Single Room) — RM12,000
By EasyLiving.my 


Tung Shin Maternity Package


Normal delivery – RM 3,500 ( inclusive of ward charges for mother and baby).
Vacuum delivery – RM 4,000
Epidural in labour –RM 4,300
Caesarean Section from failed vaginal birth - RM 7,000.
By Lowyat.net 



Tropicana Medical Centre 

Normal/Vaginal: 4,000 - 6,000 
Cesarean (C Section): 8,500 - 12,000 
Notes: The amount provided is a lump sum estimated cost for birth delivery (with no complications). Fee will be charged as per service provided and per item/medication used during the delivery and stay in the hospital.
By TheAlmostHouseWife.com 


Normal Delivery
No drugs, 2D1N (Single Room) — RM3,900
Pitocin (induce), Epidural, 2D1N (Single Room) — RM8,000
By EasyLiving.my 





KPJ Damansara Specialist Hospital

Normal Delivery
Epidural, 3D2N (Double Room) — RM6,000
By EasyLiving.my 


Prince Court Medical Centre Maternity Package


Normal Delivery
No drugs, 3D2N (Single Room) — RM9,000
No drugs, 2D1N (Single Room) — RM7,000
Epidural, Circumcision for Baby, Baby in Photo Therapy, 5D4N — RM18,000
By EasyLiving.my 


Cesarean Delivery
4D3N (Single Room) — RM12,000
4D3N — RM12,900
By EasyLiving.my 



KPJ Ampang Puteri Specialist Hospital

Normal Delivery
3D2N (Single Room) — RM4,000
Cytotec Induce Labor, Pethidine, Vacuum delivery, 3D2N (Single Room) — RM6,000
By EasyLiving.my 

Maternity Package Single Bed - RM 3500.00 
Maternity Package 2 Bedded - RM 3000.00 
Maternity Package 4 Bedded - RM 2500.00
From KPJAmpang.com 

Subang Jaya Medical Centre | SJMC Delivery Packages 


Normal/Vaginal: 7,000 (deposit 7,000) 
Cesarean (C Section): 12,000 
This is only an estimate, and may be higher or lower depending on the actual diagnosis and course of treatment, choice of bed, complications, etc.
By TheAlmostHouseWife.com 

Normal Delivery
Epidural, Circumcision for Baby, 3D2N (Single Room) — RM7,000
Epidural, 3D2N (Single Executive Room) — RM7,900
No drugs, 2D1N (Single Room) — RM7,500 (Weekend Delivery)
Author’s note: Delivering on a weekend/Public Holiday is always more expensive than weekdays.
By EasyLiving.my 

Cesarean Delivery — RM11,000
By EasyLiving.my 


Assunta Hospital


Normal Delivery
No drugs, 3D2N (Single Room) — RM5,800
By EasyLiving.my 


Hospital Kuala Lumpur (HKL)

Normal Delivery
No drugs, 2D1N — RM60+

From HKL.gov.my 


UKM Medical Centre
(formerly known as Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM))

Normal Delivery — RM240
From PPUKM.UKM.my 

Cesarean Delivery
4D3N — RM1,800
Emergency Cesarean Delivery (Private Wing)

Pitocin (induce), Epidural, Gas, General Anaesthesia (GA), With forceps, 3D2N (Single Junior Suite Room) — RM8,200



Universiti Malaya Medical Centre (UMMC)

Normal Delivery
Entonox, 2D1N (4-Bedded Room) — RM500+
By EasyLiving.my 

UMSC Maternity Package
Estimated cost : Normal delivery RM4,000 and Cesarean RM8,000

Both during the day and labour at night, registration can be done at the delivery ward. If labour at night, the deposit will be collected the next day.
UMSC only provide baby wipe, Diapers (10pcs), Sanitary Pad and kindly note that all these are chargeable. Patient has to bring the rest of the items.
We only have single room for maternity ward which is at RM238 + RM50(Nursing Charges)
Husband is allowed to enter during labour ( to discuss with doctor during consultation)
By Lowyat.net 


Hospital Ampang


Emergency Cesarean Delivery
5D4N (3rd Class Ward), Baby in NICU for 2 Days — RM190
By EasyLiving.my 





Hospital Putrajaya

Cesarean Delivery
4D3N — RM1,200

Emergency Cesarean Delivery
With Bilateral Tubal Ligation, Baby in NICU for 10 Days, Total Hospital Stay 24 Days — RM3,800

Normal Delivery (FPP)
With vacuum, 4D3N — RM1,300



Columbia Asia (Setapak)


Normal Delivery
Pitocin (induce), Pethidine, 3D2N — RM3,000+
By EasyLiving.my 


Columbia Asia PJ 


Normal/Vaginal: 4,000 - 6,000 
Cesarean (C Section): 6,000 - 11,000 
By TheAlmostHouseWife.com 



Columbia Asia (Puchong)


Normal Delivery
No drugs, 1N (Double Room) — RM3,000
Emergency Cesarean Delivery
3D2N (Single Room) — RM9,500
By EasyLiving.my 



Columbia Asia (Bukit Rimau)


Normal Delivery
No drugs, 2D1N (Double Room) — RM3,500
By EasyLiving.my 


Columbia Asia (Balakong)


Normal Delivery
No drugs, 2D1N (Double Room) — RM4,000


Cesarean Delivery
3D2N (Single Room) — RM8,000
By EasyLiving.my 




4 July 2017

San Francisco .. Starbucks.. Coffee Bean..88 ounces.. LSC

Assalamualaikum...

I love coffee.


Kalau orang lain minum coffee tak boleh tidur, Irina boleh minum latte dan terus tidur dengan nyenyak. Ada 1 masa, memang 6 bulan tak minum coffee sebab pregnant, doctor minta stop bila caffein level dalam darah dah tinggi sangat. Jadi, itulah satu-satunya masa memang berhenti minum coffee. Memang saat yang sangat menyedihkan. Dah tak nak pregnant lagi...sebab sedih tak boleh minum coffee. Boleh?

So balik kisah coffee, di KLCC ni semua jenis coffee ada. Ikut suka dan minat sebenarnya.

Pilihan saya, kalau nak mocca yang sedap - San Fran. Kalau nak choc yang sedap - starbuck. Kalau nak green tea sedap coffee bean. Kalau nak sandwich sedap and banyak pilihan breakfast LSC. Nak makan kek sedap 88 ounces. 

Kalau hagak2 nak makan sedap banyak pilihan , dan coffee sedap : saya selalu pilih San Fransisco Coffee. Puas hati. Donut sedap. Choc roll dia marbeles. Salad pun fresh.

Hari tu, bila dapat je peluang keluar dating lagi, memang itu je la tempat yang dituju.





Nampak tak????

Marvelous ok. Memang makanan sehat (salad sahaja..haha) dan sedap. Esok lusa baru fikir balik pasal diet.

2 July 2017

Makan2 Lagi... Di Aroma Ikan Bakar

Assalamualaikum..


Awal tahun ni Allah beri rezeki lebih pada kitorang. P Long sekeluarga bebas dari sakit Tibi, M Ngah alhamdulillah rezeki sentiasa tak putus (ini memang sebab m ngah ni suka sedekah...setiap masa..kagum betul), P Lang plak promotion lagi, dan kitorang  pun business Hasif semakin baik dan saya sendiri dapat promotion hari tu. 

Alhamdulillah.

Alhamdulillah.

Maha suci Allah pemberi dan pemudah segala rezeki.

Jadi, saja nak berkongsi rezeki, kitorang bawak lah ibu dan sepupu anak beranak makan di Aroma Ikan Bakar, di Meru. Kalau nak datang sini, boleh call dulu untuk book tempat. Dan kalau nak makanan siap terhidang masa sampai, boleh terus order lauk .. kalau tak nanti lambat datang sebab ramai giler manusia tak tahu depa ni datang dari kurun ke berapa.

No. 017 316 3117 atau 019 208 4452.


M Lang, Ibu, M Long dan Sepupu Bib

P Lang, Emon Jepun dan Hasif Sexy (missing P Long yang masih kena kuarantin, dan abg Chik - alfatihah 😭)

Gosip tak habis-habis

2 budak MRSM yang terlepas kandang. Tengok makanan macam sebulan tak jumpa..hahahah..sian korang...bertabahlah. Kitorang pun 5 tahun mengadap nasi kawah.

The kids. Completed. Total 10. 4 perempuan, 6 lelaki.

Ini muka lapar, makanan tak sampai lagi. Silap teknik, tak order dulu sebab plan nak pilih sendiri ikan. Tapi tak lama pun sebenarnya, dapat makanan dalam 45 minit selepas order.

Alhamdulillah. My big family - minus Emon Jepun dan Shamil.

Ini baru betul2 lengkap.


Sampai sekarang tak tahu apa motif dorang amik gambar macam ni.

Kitorang buat makanan untuk 4 set semuanya : nasi putih, tomyam, sayur, 4 jenis ikan, udang, telur goreng, sotong, pastu apa ntah seafood macam dalam buluh tu. Air pun sama 4 set, air tembikai, air kosong dan milo untuk semua orang.


Jumlah makan 28 orang adalah RM700. Ini kira murah untuk harga Semenanjung. Sungguh. Sila jangan banding dengan makan di Top Hat, Kuching atau Luyang, Kota Kinabalu. Atau di Tawau. Situ memanglah lagi murah.

Jadi..sesiapa teringin nak makan bakar2 , seafood dan sebagainya, boleh consider tempat ni. Tepi laut, best. Lepas makan kenyang2, bawak anak tengok laut.

About Me

A wife, a mother of three and still surviving the corporate jungle. Wish I could give back to people, and put a mark or two in their life. Planning,negotiation and interpersonal skills are my expertise. Let's get connected.